Verbal branding is de manier waarop merken zich met taal onderscheiden van elkaar. De taal die een merk gebruikt en betekenis geeft noemen we ook wel merktaal.

Het verhaal

Namen en slogans zijn belangrijk voor de presentatie, maar goede strategen en marketingprofessionals hebben ook aandacht voor het grotere plaatje. In het verhaal spelen beeld (o.a. logo, fotografie) en allerlei tekstelementen een rol.  Het doel moet zijn om een beter verhaal te vertellen dan de concurrent.

Framing en merken

De naam en slogan zijn erg belangrijk en leidend in het merkverhaal, maar moeten niet los gezien worden van het grotere verhaal. En dat verhaal wordt door klanten en media altijd afgezet tegen onder meer de  verhalen van concurrerende merken, producten en de categorie zelf. Omdat veel verhalen continu veranderen, zal een merkstrateeg voortdurend zijn boodschappen op het gebied van naamgeving, productaanduidingen en merktaal moeten toetsen aan het kader van de klant en het gebruik van de specifieke merktaal in de media. Is het kader negatief of minder positief dan het verhaal van andere merken of producten, dan kunnen we op zoek gaan naar een beter kader (of frame) en naamgeving (inclusief aanduiding) en slogans kunnen daarin een sleutelrol spelen.

Online content

Contentmarketing is, mede dankzij social media, enorm populair. Het doel van content marketing is niet zozeer verkopen (wat bij reclame vooral centraal staat), maar het bieden van relevante informatie. Het kan belangrijk zijn om een contentstrategie, waaronder een keywordanalyse, uit te voeren. Op deze wijze kunnen we ook  de boodschappen van het merk, en slogan in het bijzonder,  toetsen en een indruk geven van de mate waarin ze het merk ondersteunen en traffic genereren.