Het curieuze effect van slogans

Merken roepen allerlei associaties op. Het merk Aldi zal door veel mensen geassocieerd worden met goedkoop en Miele zullen velen juist koppelen aan een hoge kwaliteit. Deze associaties kunnen ontstaan door kenmerken van het product of merk, maar ze worden vaak bewust gecreëerd met behulp van verschillende marketingcommunicatiestrategieën. En dat is niet zo vreemd, want uit onderzoek is gebleken dat de associaties die we met merken hebben invloed hebben op ons gedrag. Maar wat is de rol van slogans hierin? Laran, Dalton en Andrade (2011) publiceerden in het Journal of Consumer Research onderzoek waarin ze laten zien dat slogans, in tegenstelling tot merken, juist vaak het omgekeerde effect laten zien van wat een marketeer voor ogen had.

Lees hier het volledige artikel.

Een slogan die klinkt als een klok

(dit artikel verscheen eerder in Marketing Rendement 5, 2009)

Een slogan is uw bedrijfsverhaal verpakt in een handvol woorden. Door een krachtige combinatie van woorden onderstreept u wat uw diensten en producten uniek maakt. Het is een positioneringsinstrument bij uitstek en kan de kapstok zijn voor de externe en interne marketingcommunicatie.

Het bedenken van een slogan is zowel een strategisch als een creatief proces. Een goede slogan wijst niet alleen naar het product en unieke klantvoordelen, maar moet ook passen bij de klank en betekenis van de bedrijfs- of merknaam. Hij moet origineel zijn en mag niet uit de mode raken bij de doelgroep. Als u aan dergelijke voorwaarden kunt voldoen, kan uw slogan langdurig bijdragen aan een levendige merkidentiteit. ‘Just do it’ van Nike is daarvan een sprekend voorbeeld.

Zoek in deze website...