‘Echte mannen dragen oranje.’ En in het Engels: ‘Real men wear orange.’ Deze slogan prijkt op de spelersbus van het Nederlands elftal tijdens het WK in Brazilië. Het is de uitkomst van een prijsvraag die de FIFA en sponsor Hyundai eerder dit jaar uitschreven.

Inzendingen die het niet haalden zijn 'Respect is onze boodschap', 'Voetbal is onze passie' en 'We scoren met trots'. Het moet gezegd: die laatste leuzen zijn inwisselbaar, of op zijn minst: niet speciaal passend bij Nederland. 

Slogan words for fifa brazil 2014 2

Sommige slogans kregen geen welkom ontvangst. De Belgische winnaar, ‘Expect the impossible!’ komt van het Franstalige ‘Attendez-vous à l'impossible!’. Bij de vertaling naar het Nederlands ging iets verkeerd, want op de website van de FIFA staat ‘Verwacht je aan het onmogelijke!’ De kritiek was niet mals, tot aan de Belgische voetbalbond aan toe. Ook de winnende inzending voor Duitsland, ‘Ein land, eine Mannschaft und ein Traum’, kreeg er van langs in de (social) media.

De 32 winnende slogans van deelnemende landenteams aan het WK in Brazilië staan hier

Als ik ze onderwerp aan een analyse valt vooral de kwaliteit van de slogans op. Die is matig, van inwisselbaar en cliché (zoals Nigeria’s ‘Only Together We Can Win’) tot ‘what the # were they thinking?’ Het populairste woord is ‘one’ en komt welgeteld 11 keer voor in 6 slogans. Een verband met de 2014 FIFA World Cup Brazil slogan: ‘All In One Rhythm’ sluit ik niet uit. In eveneens 6 leuzen tref ik het woord ‘heart’. Andere populaire woorden zijn ‘team’, ‘passsion’, ‘dream’ en ‘nation’.

Costa Rica en Ecuador doen het met 14 respectievelijk 13 woorden. Veel te lang voor een effectieve slogan. Hier is een aardige rangschikking van de beste en slechte slogans.

En hier worden alle slogans besproken én becijferd.